
Eğitim şöyle tanımlanır:
‘Bir görev veya işin yeterli bir şekilde yapılabilmesi için tutum, bilgi ve becerilerin sistematik şekilde geliştirilmesidir.’
Eğitim, bilinen davranış standartlarını uygulamak ve görevleri güvenli bir şekilde
yapmak için kuruluşların kültüründe önemli bir parçadır. Çeşitli mesleki durumlarda
güvenli davranış teşkil eden şeyler hakkındaki bilgi kalıtsal değildir,edinilmelidir.
AKSAKLIK | ÖRNEĞİN | EĞİTİM HEDEFİ |
Beceriye Dayalı Yanılma: | Dikkat edilmemesi: Birgörevin adımlarının yanlışsırayla gerçekleştirilmesi , bir görevde bir veya bir dizi adımın gerçekleştirilmemesiveya yanlış ekipmankullanılması, vs. örneğinhastaya yanlış ilaç verilmesi; kumanda panelinde yanlış düğmeye basılması. | Beceriyi ‘pekiştirmek’ içingörevin güvenli şekildeyapılmasını tekrarlayıpdeneyim kazanın, hatasonucunun yüksek riskolduğu durumlarda kontroller koyun. |
Beceriye Dayalı Yanlış: | Hafızada aksama: Birçalışmanın yapılmasınınunutulması, görevinamacının unutulması veya adımların sırasınauyulmadan yapılması,sıklıkla bir fasıla veyadikkat dağıtıcı bir şeyinsonucu olarak, örneğindeğiştirmeden önce birtaşlama taşının hızınınkontrol edilmesininunutulması; veya telefonlagörüşmesinden dolayı dikkatinin dağılması sonrası bir tanker sürücüsünün yola devam etmeden önce kimyasal madde hortumunu çıkarmayı unutması. | Yukarıdaki gibi, özellikledeneyimsiz işçiler için. |
Kurala Dayalı Hata: | Kuralların/talimatların yanlış uygulanması: Hatırlanan kuralların veya bilinen prosedürlerin yanlış uygulanması. Kişilerin elinde bir durumda yapılacaklarkonusunda bir dizi talimatlar vardır ancak yanlış işlem durumunda yapılacaklar yoktur, örneğin rutin elektrikbakım kontrollerininyapılması , yeni birmakinenin kumandapanelinin eski makineyebenzer olacağının düşünülmesi ve elektrikçarpması olması. | Tehlikelerin farkındaoluşun artması örneğin elektrik ve yeni makine. |
Bilgiye Dayalı Hata: | Eksik bilgi kullanarak tehlike, görev, makine veya problem çözümü: Öğrenilmiş sistem gibi temel ilkelerin kurallar, prosedürler veya bilgisi ve kavrayışının artmış talimatlar olması. Alışılmadık bir durumla karşı karşıya kalan kişiler problemi çözmek için temel bilgilerini kullanır veya benzer bir durum ile eşleştirmeyi denerler. Örneğin; bir aşırı sıcaklık cihazı üzerindeki alarm çalıyor. Cihaz kapatılmalı mı? | Problem çözme teknikleri. |
İhlal: | Kabul edilmiş prosedürlerden sapma, yani ‘kurallara aykırılık’, örneğin; ekipmanının giyilmemesi, hareketli bir konveyörün karşısına kestirmeden geçilmesi; koruyucu olmaksızın dairesel testere kullanılması. | Kabul edilebilir davranış standartları koyun, davranışı motive edin, riskin iyi mecburi kişisel korunma algılanmamasınıdüzeltin. |
Risklerin farkında olan, çalışma prosedürleri ve sistemlerine aşina olan, emniyetsiz
koşulları nasıl fark edeceğini ve rapor edeceğini bilen ve İş Sağlığı ve Güvenliği ortak
bağlılığı paylaşan bir iş gücü daha fazla güven içinde olacaktır. Bununla birlikte, risk neticelerinin yüksek olduğu durumlarda eğitimin yegane risk kontrol yöntemi olarak kullanılmaması elzemdir. Bu gibi durumlarda, donanım örneğin makineler bilinen hataları dışarıda bırakacak veya böyle bir hata olması halinde arıza emniyetli olacak şekilde tasarlanmalıdır.
Risk Almayın, ÖNLEM Alın! EFOR OSGB
İSG Kanununun çıktığı 2013 yılından bugüne Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü (İSGGM) tarafından yetkili OSGB olarak hizmet vermekteyiz.